Informatički rječnik

Igranje (gaming) na računalu

 Pojmovi

 
 Prema početku  |  1  |  2  |  3  |  Prema kraju

 Upravljač za igranje Upravljač za igranje (gamepad) neizostavni je dio za igranje igara na računalu. Zamijenio je igraču palicu i svojom programskom potporom omogućava da se podesi svaki njegov upravljački element kako bi se prilagodio potrebama željene igre. Uz navedeno, miševi s mnoštvom programski podesivih tipki također su dio igračke opreme. Te periferije nadalje nisu od značaja za opisivanje na ovoj stranici. Igranje na računalu, naspram sportskim nadmetanjima, nova je disciplina igranja, kako za velike, tako i za male, u odnosu na uređaje za igranje, kao 'fliper' prikazan na slici 1.2 u poglavlju o multimediji, koji su se u osnovi nalazili u igraonicama. Veliki zamah igranje je dobilo u jednoj maloj i vrlo prihvatljivoj platformi - pametni telefon (smartphone). No, uz svu igrivost igara na toj platformi, nikad neće dostići kvalitetu i kompleksnost igara koje se rade za računalne platforme. To su 'igrice' za malu djecu. Upravo taj pametni telefon glavni je 'krivac' što je moj unuk rano naučio samostalno piškiti i kakiti. 'Ako se znaš igrat s dvije godine na telefonu, e onda ćeš naučit i sam vršiti nuždu' - odrješito je odredila mama.

No, zanemarimo sad te 'male' tehnologije, i da malo razjasnimo što je uistinu igranje na računalu. Istina, u svrhu igranja rabe se namjenska računala, igrače konzole, poput Xbox, PlayStation, Nintendo i druge, ali je sve to nemjerljivo sa snažnim PC-jem. Računalo iz Primjera II u poglavlju o Windows 10 OS je po osobitostima jedva prihvatljivo za današnje igre.

Na samom početku sve je u neku ruku izgledalo smiješno. Ping-Pong, Tetris i druge igre imale su jadnu i slabašnu grafiku, ali su bile 'zarazne', osobito Tetris. Prikaz na ekranu bio je otprilike kako prikazuju naredne sličice.

 Vrlo stare igre
Slika 1.1 Računalne igre; Ping-Pong, Tetris, Sokoban.

Upravo igre i igranje jedan su od raloga razvija grafičkih kartica PC-a. Sam operativni sustav grafički nije puno zahtijevan ali igre su nešto sasvim drugo. Napraviti teksture stabala koja se njišu na vjetru, uzborkanog mora ili nešto slično prilično je zahtjevna zadaća za procesor grafičke kartice (GPU - Graphics Processing Unit), koji u osnovi imaju više tranzistoskih jedinica nego mikroprocesor (CPU - Central Processing Unit). Jednostavan način za razumijevanje razlike između GPU i CPU je usporedba načina izvršavanja zadaća. CPU se sastoji od nekoliko jezgri optimiziranih za sekvencijalnu serijsku obradu podataka, dok GPU ima ogromnu paralelnu arhitekturu koja se sastoji od tisuća manjih, učinkovitijih jezgri dizajniranih za simultano rukovanje s više zadataka istovremeno. Veći dio koda programske potpore svojim zadaćama opterećuje računalne dijelove GPU, dok manji ostatak programskog koda obrađuje CPU. Iz perspektive korisnika aplikacije se jednostavno pokreću mnogo brže.

Oko 2005. godine igre već imaju realistički prihvatljivu grafiku kako prikazuje naredna slika.

 Panzer Elite Action
Slika 2.1 Igra 'Panzer Elite Action: Fields of Glory'.  

'Panzer Elite Action: Fields of Glory' je akcijska igra utemeljena na ratnim operacijama u Drugom svjetskom ratu, u kojoj igrač može upravljati postrojbom od njemačkih (4 tenka) ili američkih (5 tenkova) snaga u tri scenarija. Igrač može sastaviti posadu za svaki tenk u postrojbi, na temelju njihovih vještina, koji se s vremenom povećavaju. Novi članovi posade postaju dostupni tijekom vremena, za zamjenu mrtvih i ranjenih. Mogu se dodijeliti i povijesne medalje.

Igre uglavnom imaju dva moda igranja :

Naredni 'film' prikazuje kadrove iz simulacije podmornice 'Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific', i primjetna je vrlo dotjerana grafika. Simulacija koristi detaljnu i preciznu 3D grafiku za uklapanje igrača u okolinu podmornice Drugog svjetskog rata.

Slika***** 3.1 'Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific' / Igranje u mreži. ( + / - )

U odnosu na prikazano ovaj serijal igara ima svoje prethodne i naknadne izvedbe. Sve je započelo 1996. godine, da bi sve nestalo nakon 2016. godine s potpunom krahom on-line igre predstavljene 2013. godine koja je vrlo loše prihvaćena. Četvrta inačica ove simulacije, možda najbolja verzija, može se koristiti u oba dva prethodno navedena načina rada, ali nažalost za igrače, kako vrijeme prolazi proizvođači poslije nekog vremena ugase poslužitelje. No ipak, neke nezavisne firme kao 'Tunngle' preuzimaju podršku za mrežno igranje uz vrlo pristupačnu članarinu.

 Tunngle
Slika**** 4.1 Poslužitelj za mrežno igranje 'Tunngle' / Postavke usmjernika za 'Tunngle'. ( + / - )

S 'Tunngle' uslugom može se koristiti opcija za više igrača u lokalnoj mreži (SOHO) za igranje s prijateljima. U tu svrhu preuzima se s njihovog poslužitelja odgovarajuća programska potpora koja to omogućava. Slika 4.1a prikazuje sučelje koje to omogućava , a slika 4.1b prikazije kako treba podesiti usmjernik da bi njihova programska potpora dobro radila (zeleni smješko u donjm desnom uglu sučelja). Slika 4.1c prikazuje dva umrežena igrača koji mogu komunicirati preko 'Tunngle' sučelja. Skup slika 3.1 prikazuje kadrove pri igranju dva igrača u mreži. Mrežno igranje uzima svakim danom sve veći društveni značaj, pa se čak organiziraju i takmičenja, koja najčešće organiziraju proizvođači grafičkih kartica glede promocije svojih proizvoda (slika 4.1e).

Tema ove stranice nije da se prikažu žanrovi igara koje su zaiteresiranik korisnicima na raspolaganju, a ima ih poprilično. Na lijevoj strani 'Tunngle' sučelja svrstani su po njihovom viđenju. No, kako vrijeme prolazi koncept mrežnog igranja malo se je promijenio. Uz današnja moćna računala i brzi internet, korisnik preuzima klijentsku programsku potporu koja se povezuje s namjenskim poslužiteljem (korisnik-poslužitelj arhitektura) i igranje je još efektnije. Naredni uradak prikazuje jednu od kompilacija koje prikazuju mogućnosti takvih igranja.

Slika 5.1 Najbolje besplatne mrežne igre koje trebate igrati u 2017.

Glavna osobitost ovog igranja, osim dijela za samoučenje kako se igrati, igra ne omogućava samostalno igranje na računalu. I nitko ne može reći da izabrani kadrovi iz igara ne izgledaju fascinantno.

Dakle, grafička kartica evoluirala je s vremenom u odnosu na doba u skladu sa slikom 1. Suvremene grafičke kartice za novu generaciju igara moraju raditi mnogo više posla nego prije. Da biste saznali više o osnovnim značajkama grafičke kartice čitajte dalje.

Jedna od popularnih je igara preko mreže (on-line) je 'WoT', prikazana u narednom filmiću.

Slika 6.1 Korisnik-poslužitelj igra 'World of Tanks'.

'World of Tanks' (WoT) je igra masivno igranje više igrača preko internet mreže, razvijena 2010. 'WoT' je prenesen na više igraćih konzola, što značajno pridonosi popularnosti ove igre. Je li igranje besplatno, u osnovi je, ali ako hoćeš bolji oklop ili nešto drugo - plati! I to savršeno funkcionira. Zarada je ogromna. Slično vrijedi za igru 'World of Warships'.

Slika 7.1 Korisnik-poslužitelj igra 'World of Warships'.

Sve opisano odnosi se na igre podržane od strane računala i poslužitelja u zajedničkom radu posredstvom interneta. Ali moderna elektronika svojom minijaturnošću i sve manjom cijenom, omogućava korištenje 'računala' u igračkama. To je tema vezana uz naredni reklamni film.

Slika**** 8.1 Revell Control Battle Game - 24224. ( + / - )

Na slici 8b prikazana je unutrašnjost tenka (igračke). Bitni elementi upravljanja su elektromotori; EM1-O1 elektromotor osovine desnog pogonskog kotača, EM2-O2 elektromotor osovine lijevog pogonskog kotača, EM3 elektromotor kupole, 4×LED pokazivači i Z zvučnik za akustične efekte.

Na slici 8c prikazana je upravljačka elektronika tenka koju obilježavaju četiri integrirana kruga; C1 - MX1508 daljinska kontrola, C2 - MX08E transceiver (predajnik i prijemnik), C3 - AX-1S programibilni RAM-a i sučelje komunikacijskih protokola, i C4 - TRSP5042A Govorni DAC (DA-pretvarač). Naravno, slična elektronika ugrađena je u daljinski upravljač igrača.

Radom tenka upravlja se pomoću daljinskog upravljača prikazanog na slici 8.1d, koji u sebi sadrži komunikacijsku elektroniku pomoću koje se izdaju nalozi tenku što da radi. Dali tenkom upravlja mikrokontroler? U suštini ne, jer nema potpuno funkcionalan brojač za nadzor ispravnog rada - WDT (Watch Dog Timer). Ali ima elemente samokontrole, jer kad se tenk preko daljinskog upravljača uključi, četiri LED diode odrade slijed redosljednog paljenja, što ukazuje da se vrši provjera na funcionalnost. No ako se kojim slučajem otkači zvučnik samokontrola to ne prepozna, a prepozna, na primjer, da su baterije potrošene.

Interesantna igračka je mini-dron s kamerom, ali mu je domet upravljanja vrlo mali, što je i za očekivati s obzirom na njegovu veličinu.

 Mini Dron
Figure* 9.1 Mini Dron s kamerom. ( + / - )

Prema slici 9.1b može se primjetiti da za njegovo sastavljanje ne treba niti jedan vijak.

Nije nužno da se računalo ili mikroelektronika uporabi samo za igranje. Ima jako puno 'igara' koje imaju edukativni karakter. Ali i igračaka koje ne 'pucaju' jedna na drugu kao u prethodnom primjeru. Jedna od njih je interaktivna karta svijeta prikazana na narednoj slici.

 Karta svijeta
Slika 10.1 Interaktivna karta svijeta.

Ova karta omogućava je zemljopisnu zabavu. Govori kada dijete pritisne nešto na njoj. 1000 činjenica i kviz pitanja o zemljama svijeta:

Obuhvaća 78 aktivnih zemalja, kviz s dvije razine, nadmetanje za dva igrača s rezultatima igranja i može se montirati na zid ili postaviti na pod. Obrazovna elektronička igračka. Ali ima jedna posebna jednostavna igračka koja mi se neizmjerno sviđa.

 Elektronička igračka - Medo
Slika 11.1 Medo koji govori.  

Medo stoji na fotelji izad mene i promatra kako sređujem HTML kod. Ako nešto pogriješim stisnem mu botun na prstu i kažem mu 'Pogriješio sam, moram ponovo napravit malo drugačije'. On se odmah složi i ponovi to što sam rekao. Sreća da nema dodatne funkcije jer tko zna kakav bi odgovor od njega dobio.




SAŽETAK:

Definitivno, u posljednjih tridesetak godina elektronički čipovi došli su toliko minijaturni i moćni da se koristi na način da se, na primjer, s mobilnim telefonom može nadzirati rad svih uređaja u kući, pa i pojedinih igračaka. Mikroelektronika nam je zauvijek sofisticirala život. U velikoj mjeri promijenila je način učenja i igranja djece, što bi s druge strane moglo imati neke negativne socijalne aspekte.


 Natrag
 Tražila
 Dalje
 Prema početku  |  1  |  2  |  3  |  Prema kraju

 Pojmovi
 Pojmovi  Informatička abeceda
 
Citiranje ove stranice:
Radić, Drago. " Informatička abeceda " Split-Hrvatska.
{Datum pristupa}. <https://informatika.buzdo.com/pojmovi/>.
Copyright © by Drago Radić. Sva prava pridržana. | Odgovornost